zaterdag 8 november 2008

Donderdag 6 November 2008. 8 rondes in een NASCAR auto en 490km over de snelweg

We hoeven pas om 11 uur uitchecken dus we kunnen lekker rustig aandoen. Het gratis ontbijt in dit hotel stelt niet veel voor. Ik was al vroeg wakker en ben het wezen checken, de koffie is net water uit een moeras en de boterhammen zijn van karton. Dus we slaan het maar over. Aan de overkant van de weg zit een Starbucks, thank God, dus ik ga daar maar even een Starbakkie halen. Nou Ton, dat is dat even lekker wakker worden, Starbucks geserveerd krijgen in bed.
Ach ja, dat heeft hij nodig want straks gaat hij racen in een NASCAR wagen dus hij heeft alle kracht en concentratie nodig.
Om 10.59 uur sluiten we de kamerdeur achter ons dicht en checken uit. We hebben redelijke trek dus we gaan direct wat eten bij een Subway.
Aangezien we nog redelijk wat tijd over hebben, we hoeven pas om 13.30 uur op het circuit te zijn, gaan we even een stuk de US1 op richting Key West. De eerste Key die je tegenkomt is Key Largo en daar rijden we maar heen. Het is een tijd geleden dat we er geweest zijn en het valt al gelijk op dat er aardig aan de US1 gewerkt is/wordt.
Het is best wel een gevaarlijke weg, en ze hebben nu een betonnen geleiderrand gemaakt zodat je geen frontale aanrijdingen meer hebt. Op sommige plekken hebben ze zelfs de weg met 1 baan verbreed.
Op Key Largo stappen we even uit bij stuk grond aan het water en genieten van het uitzicht. Op die grond staat een betonnen karkas van een niet afgebouwd huis. En het is te koop. Je moet het alleen zelf afbouwen. Het lijkt Spanje wel. Weer een teken dat het economisch zeer slecht gaat. Zoiets hebben we nog nooit gezien hier.
Na een tijdje gaan we weer terug richting het circuit. Als we daar aankomen, parkeren we de auto en volgen we de pijlen die ons naar een gebouwtje leiden. Daar moet Ton enkele gegevens invullen op een computer en een racepak aantrekken.


De spanning stijgt, het gaat nu echt beginnen.

Omdat we nog aardig wat tijd over hebben gaan we naar buiten en lopen naar de pitstraat. Daar is de eerste ploeg nog bezig met hun rondes. Wat is dit toch gaaf, zelf ik voel de spanning. Heb nog nooit echte NASCAR wagens gehoord, wel op TV natuurlijk maar dit is compleet anders.
We gaan op een goede plek staan achter de pitmuur en ik
experimenteer wat met mijn fotocamera om de goede stand te vinden voor mooie foto's.
Heb niet voor niets een digitale spiegel reflex camera gekocht dus wil wel de best mogelijke foto's hebben die hij maar kan maken.

Als het 13.40 uur is geworden gaan we weer terug naar binnen. Daar zijn inmiddels vele andere mannen aangekomen die gaan racen. Het is best wel druk geworden. Gelukkig is het zo druk met passen van race pakken dat er nog 2 stoelen vrij zijn zodat we lekker kunnen gaan zitten en wachten tot het tijd is om het klaslokaal in te gaan.

Als de instructeurs komen gaan we allemaal het klaslokaal in. Hier mogen de familie en partners ook bij zijn. ppppfffff, wat is het warm hier binnen. Het gebouw in nieuw en schijnbaar werkt de airco nog niet want het is hier verschrikkelijk warm. We krijgen eerst een film te zien over Richard Petty en zijn carrière en het bedrijf wat hij nu runt.
Na de film worden eerst wat dingen uitgelegd en wat veiligheid tips besproken. Dan worden de racers in groepen verdeeld en iedere groep gaat met een instructeur mee.Ze gaan in een grote Chevy bus het circuit op en doen 2 rondes waarin ze wordt verteld over de baan en waar te rijden.

Als ze weer terug komen in de pits worden foto's gemaakt en wordt ze verteld over de auto's en waar alle knopjes en metertjes voor zijn in de auto.
De spanning is van de gezichten af te lezen.

In de tijd dat Ton met zijn instructeur aan het rijden was heb ik een rondje gelopen in de omgeving van de pits. Op het parkeerterrein stonden een paar hele mooie snelle auto's dus kon het niet laten om daar foto's van te maken.
Een '08 Shelby Mustang GT500 en een '09 Dodge Challenger SRT8

Een '08 Dodge Ram Hemi Daytona.

Ton is als één van de laatste aan de beurt. Ondertussen maak ik diverse foto en video opnames.

Aandachtig wordt geluisterd naar de laatste instructies.

Één voor één gaan ze in hun auto's en in groepjes van 2, 1 instructeur en daar achter 1 racer, gaan ze met z'n zessen tegelijk de baan op. En de één na de ander stapt daarna met een brede glimlach op z'n gezicht en een rood hoofd vol opwinding uit de auto.
En zo is het dan tijd voor Ton. Hij krijgt een helm op en onder begeleiding van iemand van zijn crew, wordt hij naar de auto geleid. Hij ziet er ontspannen uit, maar volgens mij zit hij vol spanning en opwinding.
Als hij eenmaal in de auto zit verteld de instructeur de laatste dingen, doet het stuur vast en geeft mij de kans wat foto's te maken.







Als de instructeur alles heeft uitgelegd en Ton helemaal zit ingesnoerd mag hij de motor starten en komt de auto die hem begeleid voor hem staan. De motor slaat 2x af maar als hij eenmaal loopt gaat het feest beginnen. De begeleidende auto gaat rijden en Ton rijdt hem achterna.
WOW !!! GAAF !!! VET !!! mager ? COOL !!! Ton rijdt in een echte NASCAR auto !! Hij mag 8 rondjes scheuren en proberen iedere ronde zijn snelheid en rondetijd te verbeteren.
Het gaat allemaal erg snel en Ton komt al weer terug de pitsstraat inrijden. Hij kruipt de auto uit en stuiterend van de adreline komt hij mijn richting oplopen.

LATER MEER..........

Je scherm is vies, ik maak hem wel schoon.