zondag 2 november 2008

Zaterdag 1 november 2008. Gillende motoren, rokende banden en gecrashte auto's

Vandaag is het dan eindelijk zover. Één van de hoogtepunten van de vakantie, Street Outlaw racing op Orlando Speedworld. Elke jaar gaan wij naar dit evenement, en elk jaar is het weer één van de leukste dagen van de vakantie.

We hadden besloten om dit jaar extra vroeg op te staan om de drukte bij de ingang te mijden. Dus om 7 uur opgestaan en maar 1 bakkie koffie gedronken. De eerste kwalificatie is pas om 11 uur maar de hekken gaan al om 8 uur open dus we willen vroeg de deur uit. Na een paar boterhammen pak ik de koelbox in met limonade, brood en fruit en gaan we richting Orlando Speedworld. Het circuit ligt aan de andere kant van de stad en dat is toch nog eens 90 minuten rijden. Via de Starbucks gaan we naar de I-4 en via de SR-50 bereiken we het circuit. Het is gelukkig niet zo druk als verleden jaar, mede omdat we er redelijk op tijd zijn. Om 10.30 uur staat de auto op het parkeerterrein en gaan we via het toilet, oh oh wat moeten we plassen, naar de tribune.

Normaal doen we eerst een rondje op het terrein waar de standjes en raceteams staan maar nu gaan we gelijk zitten van de snelste klasse gaat als eerste kwalificeren. Verleden jaar was de snelste tijd 6.6 sec met 335 km/u, we zijn benieuwd wat het dit jaar gaat worden.
Wat gelijk al opvalt is dat het dit jaar véél sneller gaat en dat de decibellen veel hoger zijn. Na de eerste run doen onze oren aardig pijn.
Dit zijn enkel van de eerste wagens:
 

Na een aantal runs gaan we de tribune af en gaan even terug naar de auto voor wat te eten en drinken. Op het terrein is genoeg te krijgen maar we zijn natuurlijk Nederlanders en hebben niet zo veel zin om $3,50 uit te geven voor een beker Pepsi en $6 voor een broodje of andere vieze vette troep. Gewoon lekker een flesje limonade uit de koelbox en een stuk belegd stokbrood van de Wal*Mart. Veel lekkerder, veel gezonder en veel goedkoper.

Met volle buik en lege blaas lopen we naar de andere kant van het terrein en bekijken de pits en kraampjes. En ook hier op dit evenement is te zien dat het allemaal wat slechter gaat met de economie want de stands zijn minder kolossaal en in mindere getalen aanwezig.
De gebruikelijke stands met souvenirs en andere rotzooi zijn er wel maar de motorbouwers en andere techneuten zijn er niet zo veel.
 

In de pits is wel veel te zien en te fotograferen.
  
Enorme turbo's in de kofferbak i.p.v bij de motor.

De temperatuur is vandaag gelukkig niet zo hoog als 2 jaar geleden toen we diverse malen moesten vluchten in de auto en daar afkoelen bij de airco. Gelukkig is het ook droog want verleden jaar moesten we diverse malen vluchten voor de regen.

Aan de kant waar we nu lopen kunnen we heel mooi naar de finishlijn  kijken waar de auto's met een rotgang voorbij komen. We zien de ene tijd na de andere tijd verbeterd worden. Dit jaar zijn de wagens echt enorm snel.
We komen daar ook de groep Nederlanders tegen die we ook elk jaar bij de meeting/cruise tegenkomen. We blijven een tijdje met z'n alle staan te genieten van de runs.
Wij lopen weer verder en rusten wat uit bij de hot dog kraam waar we er toch maar 1 van nuttigen. Als we aan deze kant op de tribune gaan zitten begint het een heel klein beetje te regenen maar dat mag de pret niet drukken. Het is al snel droog en de kwalificatie gaat verder.
Snel...sneller...snelst...hard...harder...hardst. We vallen van de ene verbazing in de andere want de snelheden zijn zo hoog.

De snelste tijd dit jaar is 6.3 sec met 350km/u

Er valt een kleine pauze en dat geeft ons de gelegenheid om weer naar de andere kant van de baan te gaan.
Als we daar zitten is er eindelijk actie. Na vele runs komt er een '70 'cuda aan de start en maakt z'n burnout om de banden op te warmen. Nadat de christmastree op groen is gesprongen gaat hij er als een idioot vandoor maar al snel verliest hij de controle en crasht hij. Er zijn al diverse situaties geweest die erg 'interessant' waren maar net op dat moment waren we niet aan het filmen en fotograferen maar nu wel en dat levert erg mooie beelden op.


Na deze crash duurt het een tijdje voordat ze weer verder gaan. Op 1 run na gaan ze allemaal goed. Er is er nog één die hem met veel moeite kan houden en crasht uiteindelijk toch niet.

We blijven nog tot 19.30 uur en besluiten dan weg te gaan. Het zal om ongeveer 20.00 uur afgelopen zijn en als dan iedereen weggaat zal het een zooitje worden en lang duren eer we het terrein af zouden zijn.

Onderweg eten we nog wat bij TGI Friday en gaan moe naar huis.

Morgen is er nog een dag racen maar omdat de regenkans erg groot is besluiten we niet te gaan maar in plaats daarvan naar Ft.Myers te gaan.


Je scherm is vies, ik maak hem wel schoon.